Na opakowaniach żywności pojawia się coraz więcej etykiet promujących składniki pochodzenia roślinnego - ale co te etykiety tak naprawdę oznaczają? Czy żywność ta jest w 100% pochodzenia roślinnego (wegańska) i czy jest naprawdę zdrowa? Sharon Palmer zagłębia się w znaczenie etykiet żywności opartej na roślinach i czego musisz się o nich dowiedzieć.

Żywność pochodzenia roślinnego cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, ponieważ coraz więcej Amerykanów jest zainteresowanych przyjęciem bardziej roślinnego sposobu odżywiania się poprzez włączenie do swojej diety większej ilości pokarmów roślinnych. Ludzie sięgają po produkty roślinne z wielu powodów, takich jak lepsze zdrowie osobiste i środowiskowe, dobrostan zwierząt i po prostu chęć przeżycia przygody. Ten trend nie występuje tylko w dużych miastach w stanach nadmorskich; zakupy produktów roślinnych są coraz częstsze w każdym regionie kraju. Niezależnie od tego, czy ktoś jest weganinem, wegetarianinem, fleksitarianinem, czy po prostu chce jeść więcej roślin, popyt na tę żywność z pewnością istnieje.

Etykiety z napisem "Plant-based" na mrożonych deserach.

Jednak wraz z rosnącym zainteresowaniem produktami roślinnymi pojawiły się zarówno możliwości, jak i wyzwania związane z oznaczaniem produktów roślinnych w sklepach i restauracjach. Istnieje wiele sposobów, w jakie firmy spożywcze mogą informować konsumentów o istnieniu składników i żywności pochodzenia roślinnego, ale po drodze czyha na nie wiele pułapek, począwszy od sposobu definiowania pojęć (czy można naprawdę nazwać produkt "mlekiem", jeśli pochodzi z orzecha?), a skończywszy na "praniu roślin" (umieszczaniu napisu "plant-based" na wszystkim, od szamponu po alkohol i słodycze, aby uzyskać efekt zdrowotny). Jednak certyfikowane programy znakowania mogą pomóc konsumentom w jasnym określeniu opcji.

Oznaczenia produktów roślinnych w supermarketach.

"W ciągu ostatnich kilku lat branża żywności roślinnej gwałtownie się rozwinęła, ponieważ coraz więcej osób decyduje się na dietę roślinną ze względów zdrowotnych, etycznych lub związanych ze zmianami klimatycznymi. Osoby odżywiające się w sposób roślinny muszą być świadome tego, co spożywają. Dokładne etykiety mogą pomóc ludziom w wyborze lepszych opcji" - mówi Parul Kharod, MS, RD, LDN, przewodnicząca Vegetarian Nutrition DPG (2020-21) z Raleigh, NC.

Co naprawdę oznacza termin "roślinny"?

Stale słyszymy termin "roślinny", czy to w mediach społecznościowych, w lokalnych sklepach spożywczych, czy w rozmowach z przyjaciółmi i rodziną. Jednak dla nas, konsumentów, wyzwaniem jest pełna świadomość, czy produkty, które kupujemy i spożywamy, są w 100% roślinne, czy też nie. Wyobraź sobie, że zamawiasz "roślinnego burgera" w restauracji, a dowiadujesz się, że do wegańskiego wegetariańskiego hamburgera dodano ser z nabiału i majonez z jajek. Powoduje to zamieszanie, ponieważ możesz mieć wrażenie, że spożywasz całkowicie roślinną pozycję w menu, podczas gdy w rzeczywistości tak nie jest.

Co więc oznacza termin "roślinny"? Odpowiedź jest nieuchwytna. "Nie ma standardowej definicji tego terminu, a różne organizacje, firmy i osoby używają go w różnych znaczeniach" - mówi Taylor Wolfram, MS, RDN, LDN, dietetyk wegański z Chicago.

Rzeczywiście, w badaniu przeprowadzonym przez Vegetarian Resources Group sprawdzono, jak ludzie używają i definiują termin "dieta roślinna". Badanie to wykazało, że ogół konsumentów używa tego terminu na różne sposoby: 20% uznało, że oznacza on wegetarianizm, 17% - weganizm, 18% - wegetarianizm lub weganizm w odniesieniu do diety opartej na pełnych produktach spożywczych, 13% - dietę opartą na pełnych produktach spożywczych, która może zawierać produkty pochodzenia zwierzęcego, a 24% - nie wie.2 Ponadto badanie wykazało, że w 74% badań nad "dietami roślinnymi" dieta roślinna nie została wyraźnie zdefiniowana-28% badań używało tego terminu zamiennie z wegetariańską lub wegańską, 10% używało tego terminu jako oznaczającego niskie spożycie mięsa, a 5% jako oznaczającego unikanie wszystkich produktów zwierzęcych.2

Karen C. Duester, MS, RD, prezes Food Consulting Company, San Diego, twierdzi, że nie istnieje definicja FDA dla terminu "roślinny", a ona sama nie widzi możliwości zdefiniowania przez FDA terminu "roślinny"; w końcu nie zdefiniowali oni terminu "wegański". Duester mówi: "Ogólnie rzecz biorąc, "plant-based" oznacza to samo, co "vegan", ale przemawia do znacznie szerszej grupy ludzi. Z marketingowego punktu widzenia, firmy produkujące żywność roślinną wolałyby używać tego określenia w przeciwieństwie do wegan, ponieważ jest ono znacznie szersze i bardziej mainstreamowe.

Michele Simon z Los Angeles, JD, MPH, założycielka Plant-Based Foods Association (PBFA), podkreśla, że żywność pochodzenia roślinnego powinna oznaczać żywność w 100% roślinną. Uważa ona, że spór o definicję pochodzi z zamieszania wokół pojęcia "dieta roślinna" i "żywność roślinna". Simon mówi: "Wzór diety obejmuje posiłki składające się z różnych składników, natomiast żywność jest bardziej szczegółowa. Kiedy na opakowaniu żywności umieszczamy informację o pojedynczym produkcie, PBFA zdecydowanie uważa, że powinien on w 100% pochodzić z roślin. W przeciwnym razie byłoby to mylące". Pod tym względem terminy wegetarianin i weganin są znacznie bardziej konkretne i dobrze rozumiane, zauważa Simon, ale mogą one nie być najlepszym wyborem marketingowym.

Etykieta z certyfikatem pochodzenia roślinnego

Znana strona etykiety i logo Plant-Based i loga

Oznaczenia produktów spożywczych pochodzenia roślinnego mogą być korzystne dla konsumentów zainteresowanych spożywaniem żywności w większym stopniu opartej na roślinach, ponieważ pozwalają na ich identyfikację bez konieczności dokładnego sprawdzania składników. Według Micheline D. Cormier, RDN, LDN, kierownika działu Culinary Systems Culinary Solutions Sodexo z siedzibą w Waszyngtonie, programy PBFA i Certified Vegan są dobrze znane i szanowane jako eksperci w dziedzinie składników roślinnych i wegańskich. "Stanowią one proces weryfikacji przez stronę trzecią, który pozwala producentowi na precyzyjne umieszczanie na opakowaniach oświadczeń i/lub logo dotyczących składników pochodzenia roślinnego lub wegańskiego. Obecność logo zapewnia konsumenta, że kupuje on certyfikowany produkt roślinny lub wegański. Krótko mówiąc, logo pomaga konsumentom podejmować świadome decyzje, które odpowiadają ich celom i wartościom zdrowotnym" - wyjaśnia Cormier.

Poleganie na podmiotach takich jak PBFA i Certified Vegan może oznaczać, że te niezależne systemy weryfikacji zapewniają przestrzeganie wysokich standardów zasad i przepisów w przypadku twierdzenia, że produkt jest roślinny i/lub wegański" - mówi Cormier. "Korzystając z usług tych firm w celu potwierdzenia oświadczeń, firmy spożywcze mają pewność, że oświadczenia o roślinności lub weganizmie umieszczane na produktach są prawdziwe. Zasadniczo PBFA i Certified Vegan dokonują przeglądu procesu produkcji i sprawdzają, czy produkt końcowy spełnia określone standardy. Jeśli producent spełnia te normy, może certyfikować swoje produkty i umieszczać na opakowaniach odpowiednią pieczęć lub logo. Dzięki temu zainteresowani konsumenci mogą mieć pewność, że wiedzą, co kupują" - mówi Cormier.

Wegańskie oznakowanie na produktach spożywczych.

Organizacja PBFA stworzyła ruch na rzecz bardziej efektywnego procesu znakowania produktów pochodzenia roślinnego. Niektóre z ich strategii obejmują program certyfikacji żywności Certified Plant Based3 , standardy etykietowania mięsa roślinnego4 oraz wytyczne dotyczące etykietowania mleka roślinnego.5 Według Mindy Hermann, MBA, RDN, konsultantki ds. komunikacji w zakresie żywności i żywienia z Nowego Jorku oraz konsultantki ds. badań rynkowych w Innova Market Insights, NSF International i PBFA jako pierwsze wprowadziły ikonę produktów roślinnych, Certified Plant Based, aby pomóc konsumentom takim jak Ty w znalezieniu zamienników mięsa, jaj i produktów mlecznych. Według NSF, znak Certified Plant Based koncentruje się na roślinnych alternatywach dla mięsa, jaj i nabiału, w porównaniu do znaku Certified Vegan, który może być stosowany do szerokiej gamy produktów żywnościowych i nieżywnościowych. Do oznaczenia Certified Plant Based kwalifikuje się wyłącznie żywność pochodzenia roślinnego, która ma zastąpić produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak mięso, jaja i nabiał.

PBFA wydaje standardy terminologiczne dla produktów pochodzenia roślinnego, które dopuszczają odniesienia do rodzaju mięsa zwierzęcego (np. "mięso", "kurczak", "hamburger") i formy produktu (np. "nuggetsy", "hamburger") wraz z kwalifikatorem, który wyraźnie wskazuje, że żywność jest pochodzenia roślinnego lub wegetariańska. Do takich kwalifikatorów należą: "roślinne", "wegańskie", "bezmięsne", "bezmięsne", "wegetariańskie", "wege", "wyprodukowane z roślin" i inne podobne zwroty". 3

Simon wyjaśnia, że certyfikat PBFA Certified Plant Based różni się od certyfikatu Certified Vegan. Wyjaśnia: "Jest to "vegan plus", co oznacza, że etykieta Certified Plant Based jest używana w odniesieniu do żywności pochodzenia roślinnego, podczas gdy "vegan" oznacza, że może to być wszystko, co nie zawiera produktów pochodzenia zwierzęcego. Nasza certyfikacja nie opiera się tylko na braku składników. Dbamy o to, jakie są składniki. Myślimy o produktach pochodzenia roślinnego jako o alternatywie dla konwencjonalnych produktów mięsnych i mlecznych. Umieszczanie etykietki "roślinne" na płatkach śniadaniowych czy pełnoziarnistym chlebie nie ma znaczenia dla tej rozmowy. Naszym celem jest znalezienie smacznej, zdrowej i zrównoważonej alternatywy dla mięsa i nabiału. Kiedy na produktach używa się określenia "roślinne", dotyczy to tych, które zastępują produkty pochodzenia zwierzęcego. Obejmuje to takie produkty, jak wypieki, które mogły zawierać jajka, lub białko w proszku, które mogło zawierać białko zwierzęce".

Logo "Certified Vegan" Logo "

Certified Vegan" umieszczane jest na zatwierdzonych produktach, które nie zawierają składników pochodzenia zwierzęcego, w tym mięsa, jajek, mleka i miodu.6 Wolfram mówi, że jej zdaniem to oznaczenie jest najbardziej popularne, ponieważ pomaga konsumentom szybko określić, czy produkt jest wegański, bez konieczności wnikania w listę składników, zwłaszcza gdy etykieta znajduje się z przodu opakowania. "Podoba mi się to logo, ponieważ jest zgodne z definicją weganina i jest przyznawane tylko żywności, która nie zawiera żadnych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, w tym miodu, owadów, obróbki z użyciem węgla kostnego lub testowania, co jest bardziej rygorystyczne niż etykietowanie produktów pochodzenia roślinnego" - mówi Wolfram.

Co z etykietowaniem produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak "mięso" czy "mleko", na produktach roślinnych? Producenci mięsa i nabiału złożyli petycję do FDA o ograniczenie stosowania określeń "mięsny" i "mleczny" do produktów pochodzenia zwierzęcego" - mówi Hermann. Dodaje: "W przeciwieństwie do tego, PBFA wyraźnie zaleca producentom stosowanie terminologii takiej jak mięso lub hamburger." Kharod twierdzi, że etykiety żywności pochodzenia roślinnego mogą ulec zmianie w zależności od wyników procesów sądowych i decyzji dotyczących stosowania określeń takich jak "mięso" i "mleko". Stan tych kwestii prawnych można śledzić na bieżąco na stronie PFBA pod adresem plantbasedfoods.org.

Wegan w opisie tego produktu spożywczego.

Co oznacza oznaczenie "Certified Plant Based"?

Zgodnie z poniższym opisem, opracowanym przez Mindy Hermann, standardy etykietowania PBFA Certified Plant Based dotyczące terminologii są dobrowolne.

Sugerowane kwalifikatory obejmują:

  • Plant-Based: Składa się głównie ze składników pochodzenia roślinnego i nie zawiera żadnych składników pochodzenia zwierzęcego.
  • Wegański: Nie zawiera żadnych składników pochodzenia zwierzęcego. (iii) Bezmięsny: Nie zawiera mięsa żadnego zwierzęcia.
  • Bezmięsne: Nie zawiera mięsa pochodzącego z jakiegokolwiek zwierzęcia.
  • Wegetariańskie: Składa się głównie ze składników pochodzenia roślinnego, ale może zawierać niewielkie ilości składników pochodzenia zwierzęcego, takich jak jaja lub mleko, ale nie zawiera mięsa żadnego zwierzęcia.
  • Veggie: Skrócona forma określenia "wegetarianin".
  • Dodatkowe dopuszczalne kwalifikatory to: "Made from Plants", "Veggie-based" lub inne podobne określenia.

Program znakowania NSF (należący do PBFA) kwalifikujące się kategorie obejmują:

  • tofu i tempeh
  • mięsne alternatywy dla wołowiny, wieprzowiny, kurczaka, ryb itp.
  • zamienniki mleka, takie jak ser, jogurt, lody, desery nowatorskie i mrożone, masło, dipy, sosy, kwaśna śmietana i inne napoje oraz zabielacze
  • substytuty jaj i majonez
  • posiłki zawierające zamienniki mięsa lub produktów mlecznych (w tym pizza)
  • wypieki
  • proszki proteinowe
  • składniki pochodzenia roślinnego, które są używane jako podstawowy składnik

Produkty wykluczone:

  • produkty, które są z natury oparte na roślinach, takie jak warzywa jednoskładnikowe, orzechy itp.
  • produkty, które zawierają jakąkolwiek ilość składników pochodzenia zwierzęcego, w tym miód lub kazeinę
  • alkohol
  • wyroby tytoniowe
  • suplementy diety
  • karma dla zwierząt domowych.

Składniki niebędące pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego mogą być stosowane w certyfikowanych produktach pochodzenia roślinnego, o ile pojedynczo lub łącznie nie przekraczają 10% składu produktu (z wyłączeniem wody i soli)3.

Etykiety produktów pochodzenia roślinnego są nawet umieszczane na produktach gospodarstwa domowego jako narzędzie marketingowe.

Marketing roślinny

Oprócz logo z certyfikatem, na opakowaniach produktów spożywczych można zauważyć szereg terminów marketingowych związanych z produktami roślinnymi. Jak mówi Hermann, firmy spożywcze częściej umieszczają słowo "plant-based" na froncie opakowania niż w formie ikony.

Wyjaśnia ona, że certyfikacja ikony wymaga opłaty i testowania produktu, ale "roślinne" określenia marketingowe nie mają ścisłej definicji ani organu kontrolującego ich stosowanie. Simon obawia się, że te informacje marketingowe dotyczące produktów roślinnych, które znajdują się z przodu opakowania, mogą być wykorzystywane w sposób wprowadzający w błąd, np. na produktach, które nie są w 100% roślinne. "Nie wierz we wszystko, co znajduje się na przedniej stronie opakowania, ponieważ jest to głównie marketing" - radzi.

Moja rada podczas zakupów wegańskich produktów roślinnych brzmi: zawsze sprawdzaj listę składników i nie polegaj na marketingowym użyciu terminu "roślinny", ponieważ nie jest on w 100% wiarygodny. Wolfram sugeruje, by używać pogrubionych informacji o alergenach na dole listy składników jako pierwszego sposobu sprawdzenia, czy dany produkt spożywczy nie jest wegański. "Jeśli żywność zawiera któryś z tych składników, zostaną one pogrubione, a konsument będzie mógł stwierdzić, czy produkt nie jest wegański, bez konieczności czytania całej listy składników" - mówi Wolfram. Sprawdzanie informacji o alergenach nie daje pewności, że produkt jest wegański, dlatego zawsze warto zrobić rozeznanie.

Ponieważ etykietom marketingowym produktów roślinnych nie można całkowicie ufać, Cormier zachęca osoby prywatne i pracowników służby zdrowia, by wybierając żywność wegańską lub roślinną, szukali logo "Certified Vegan" lub "Plant Based". Wyjątek stanowią owoce, warzywa, ziarna lub nasiona jednego pochodzenia, ponieważ nie podlegają one certyfikacji roślinnej, mimo że są pochodzenia roślinnego" - mówi Cormier.

Należy również uważać na "pranie roślin" - tylko dlatego, że produkt jest roślinny, może nie być zdrowy! Sformułowanie "roślinny" może pojawić się na żywności i produktach ze wszystkich kategorii, a nawet w produktach niekonsumpcyjnych, takich jak kosmetyki, detergenty czy karma dla zwierząt" - mówi Cormier. Karen C. Duester, MS, RD, prezes Food Consulting Company z siedzibą w San Diego, twierdzi, że chociaż FDA nie zdefiniowała pojęcia "pochodzenia roślinnego" z punktu widzenia etykietowania, stosowanie tego stwierdzenia oznacza, że musi być ono zgodne z prawdą i nie może wprowadzać w błąd, choć jest to kwestia indywidualnego podejścia.

"Rolą marketingu jest sprawienie, by produkt lub usługa były atrakcyjne dla klienta. Nie ma wątpliwości, że marketerzy będą używać terminu "roślinny", aby zwiększyć zyskowność" - mówi Cormier, który dodaje, że widzieliśmy to już wiele lat temu w przypadku ruchu "bez cholesterolu", kiedy to produkty takie jak chipsy ziemniaczane, które nigdy nie zawierały cholesterolu, były reklamowane jako "bezcholesterolowe". Dodaje: "Konsumentów należy edukować, jak wybierać zdrową żywność pochodzenia roślinnego lub wegańskiego w oparciu o ich indywidualne cele i wartości zdrowotne." Według danych firmy Innova dotyczących wprowadzania na rynek produktów pochodzenia roślinnego w Stanach Zjednoczonych, rosnące kategorie z oświadczeniami dotyczącymi produktów pochodzenia roślinnego obejmują wyroby piekarnicze, desery, a zwłaszcza przekąski - informuje Hermann.

Czytanie etykiet na produktach spożywczych.

Na co zwracasz uwagę w produktach?

Zmiana terminu z "wegański" na "roślinny" ma również wpływ na zamieszanie związane z etykietowaniem żywności. Podczas gdy większość (54%) Amerykanów jest zainteresowana spożywaniem większej ilości posiłków roślinnych, według Vegetarian Resources Group niewielka, ale rosnąca grupa ludzi stosuje dietę wegetariańską (6%) i wegańską (3%).1 A termin "roślinny" staje się coraz częściej synonimem terminu "wegański" w społeczności wegan. Jednak nie tylko weganie używają tego terminu dla określenia swojego stylu życia. Wiele osób przechodzi na dietę w większym stopniu opartą na produktach roślinnych lub po prostu próbuje nowych, ekscytujących produktów roślinnych, takich jak modne hamburgery, mleka i lody bez zawartości nabiału oraz substytuty jajek. Najnowsze dane The NPD Group wykazały, że 86% osób kupujących produkty roślinne nadal spożywa mięso i nabiał pochodzenia zwierzęcego.7

Okazało się, że określenie "roślinny" jest bardziej przyjazne konsumentom niż określenie "wegański", które kojarzy się raczej ze stylem życia. Badania konsumenckie Innova Market Insights sugerują, że określenie "roślinny" może przemawiać do osób poszukujących kulinarnej różnorodności i przygody, a nie w pełni wegańskich doświadczeń. Konsumenci postrzegają również produkty roślinne jako zdrowsze i smaczniejsze niż wegańskie. Wzrost liczby oświadczeń dotyczących produktów roślinnych znacznie przewyższa wzrost liczby oświadczeń dotyczących produktów wegańskich, a tym bardziej wegetariańskich - mówi Hermann.

Nazwa "Plant-Based" znajduje się w opisach wielu produktów.

Roślinne w sklepie spożywczym

Poza certyfikowanymi etykietami, niektóre firmy detaliczne, takie jak Wegmans, Whole Foods i Safeway, mają na półkach etykiety z oznaczeniem żywności wegańskiej, a większość sklepów spożywczych ma na swoich stronach internetowych wyszukiwarki, które pozwalają łatwo zidentyfikować żywność i składniki pochodzenia roślinnego - mówi Cormier. Podkreśla jednak, że ponieważ definicja produktów pochodzenia roślinnego może być trudna, firmy detaliczne powinny informować o swojej definicji, aby pomóc konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy wyborze produktów.

Beth Stark, RDN, LDN, kierownik zespołu dietetyków ds. sprzedaży detalicznej w środkowej Pensylwanii informuje, że jej sklep detaliczny jest w trakcie tworzenia niestandardowego atrybutu metki cenowej, który będzie przemawiał za trendem roślinnym. Niektóre z dotychczasowych rozważań dotyczyły tego, że produkty są wytwarzane głównie z roślin, ale niekoniecznie są wegańskie. Stwierdziła, że produkty będą miały ograniczoną ilość tłuszczu, tłuszczów nasyconych i sodu, z wyjątkami dla wybranych roślinnych produktów nie zawierających nabiału, wykonanych z orzechów i kokosa. Ponieważ żywność pochodzenia roślinnego, taka jak owoce, warzywa, rośliny strączkowe, orzechy i inne świeże produkty, jest w 100% pochodzenia roślinnego, znakowanie nie będzie miało zastosowania do tych produktów. Zakupy mogą być o wiele prostsze, jeśli produkty mają zwięzłe wegańskie etykiety, które są łatwiejsze do zrozumienia, zwłaszcza dla początkujących wegan.

Menu w restauracji roślinnej w Santa Barbara w Kalifornii.

Znajdź Roślinne posiłki w restauracjach

W jaki sposób etykiety produktów roślinnych weszły do jadalni? Wolfram informuje, że nie ma ogólnobranżowego standardu oznakowania, ale wiele lokali gastronomicznych zaznacza, które pozycje w menu są wegetariańskie i wegańskie. "Te oznaczenia nie zawsze są poprawne, dlatego radzę klientom, by czytali opis pozycji w menu" - mówi Taylor. Kharod chciałaby, aby w menu restauracji pojawiło się standardowe logo lub symbol, który wyraźnie wskazywałby, które pozycje w menu są wegańskie. Mówi, że niektóre częste niedopatrzenia to zupy, które mogą mieć rosół z kurczaka, dania, które mogą mieć sosy na bazie ryb i inne pozycje, które mogą mieć składniki na bazie mleka.

Jak mówi Cormier, wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na produkty roślinne w restauracjach, niektóre firmy dodają logo produktów roślinnych do swoich prywatnych linii produktów i programów oznakowania. Na przykład zarejestrowani dietetycy w Sodexo opracowali roboczą definicję wegan, roślin i wegetarian, która jest wykorzystywana do oznaczania składników i przepisów. "Informacje te są następnie przekazywane konsumentom za pośrednictwem naszej aplikacji Bite, która wyświetla ikonę roślinności, wskazując składniki i przepisy spełniające te kryteria. To narzędzie ułatwia klientom wybór produktów roślinnych w punkcie sprzedaży, ponieważ jest dostępne w ich telefonie" - mówi Cormier.

Niektóre restauracje, takie jak Burger King i Dunkin Donuts, oferują produkty roślinne i reklamują je za pomocą zarejestrowanego znaku towarowego na swoich stronach internetowych i oznakowaniu - mówi Cormier. Na przykład, Dunkin Donuts oferuje w swoim menu "Plant Based Beyond Sausage® Sandwich".

Jeśli właściciele lokali gastronomicznych są zainteresowani oferowaniem całkowicie roślinnych lub wegańskich opcji menu, jak mogą zapewnić osiągnięcie tych celów? Cormier mówi, że w Sodexo wszystko zaczyna się od arkuszy danych technicznych, które otrzymują od dostawców. Dietetycy analizują informacje o składnikach, oświadczenia i dane otrzymywane od producentów. Jeśli produkt nie posiada certyfikatu wegańskiego lub roślinnego wydanego przez stronę trzecią, proszą o listy certyfikacyjne dotyczące składników, takich jak cukry, aby móc określić, do której kategorii dany produkt jest wewnętrznie przypisany. Podobnie jak w przypadku alergii, Sodexo ma zastrzeżenia, że ich placówki nie są wegańskie ani roślinne. Mogłoby dojść do zanieczyszczenia krzyżowego, mimo że wdrożono programy i praktyki w zakresie bezpieczeństwa żywności, które zmniejszają ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego.

Opcje roślinne w gastronomii.

Stark podkreśla, że przy tak dużym zainteresowaniu dietetyką roślinną, w połączeniu z dezorientacją konsumentów w tym temacie, dietetycy mają do odegrania rolę nie tylko w zakresie etykietowania. "Jako dietetyk pracujący w handlu detalicznym, współpracuję z moim zespołem, aby regularnie informować o korzyściach płynących z takiego sposobu odżywiania się i zapewniać różnego rodzaju szkolenia dla naszych klientów. Przykładem mogą być łatwe i niedrogie przepisy w naszym magazynie sklepowym, wskazówki dotyczące zmiany posiłków mięsnych na takie, które zawierają mniej mięsa lub nie zawierają go wcale, zajęcia i warsztaty gotowania na bazie roślin, wpisy w mediach społecznościowych, wystąpienia w mediach tradycyjnych i wiele innych. Aby właściwie edukować, konsumenci z pewnością potrzebują więcej wskazówek i wsparcia niż tylko informacja na opakowaniu. Choć innowacyjność produktów w kategorii produktów roślinnych jest wspaniała, nie zastąpi ona zdrowotności, przystępności i łatwości stosowania diety opartej na podstawowych produktach - owocach, warzywach, pełnych ziarnach, orzechach, roślinach strączkowych i fasoli.

Referencje:

  • Ile osób dorosłych w Stanach Zjednoczonych jest weganami? Ile osób dorosłych jada posiłki wegetariańskie podczas posiłków poza domem? pyta Vegetarian Resource Group w ogólnokrajowym sondażu. The Vegetarian Resource Group. https://www.vrg.org/blog/2020/08/07/how-many-adults-in-the-u-s-are-vegan-how-many-adults-eat-vegetarian-when-eating-out-asks-the-vegetarian-resource-group-in-a-national-poll/. Opublikowano 7 sierpnia 2020 r.
  • Co właściwie oznacza określenie "roślinny"? The Vegetarian Resource Group. https://www.vrg.org/journal/vj2018issue4/2018_issue4_plant_based.php. Opublikowano w 2018 r.
  • Stein, R. Co to jest pieczęć Certified Plant Based Seal? The Food Industry Association (Stowarzyszenie Przemysłu Spożywczego). https://www.fmi.org/blog/view/fmi-blog/2019/12/03/what-is-the-certified-plant-based-seal. Opublikowano 3 grudnia 2019 r.
  • Opublikowano standardy etykietowania mięsa pochodzenia roślinnego. Plant Based Foods Association. https://plantbasedfoods.org/plant-based-meat-labeling-standards-released/. Opublikowano 9 grudnia 2019 r.
  • Voluntary Standards for the Labeling of Plant-Based Milks in the United States (Dobrowolne standardy etykietowania mleka roślinnego w Stanach Zjednoczonych). Plant Based Foods Association (Stowarzyszenie Żywności Opartej na Roślinach) https://plantbasedfoods.org/voluntary-standards-for-the-labeling-of-plant-based-milks-in-the-united-states/. Opublikowano 14 marca 2019 r.
  • Co to jest logo certyfikowanego weganina? Certified Vegan. https://vegan.org/certification/
  • Białka pochodzenia roślinnego odnotowują ponadroczny wzrost na rynku gastronomicznym i szersze zastosowanie. Benzinga. https://www.benzinga.com/pressreleases/18/06/p11836149/plant-based-proteins-are-harvesting-year-over-year-growth-in-foodservi. Opublikowano 6 czerwca 2018 r.


Komentarze (0)

Zostaw komentarz